Rencana
Titisan Harapan: Memastikan hak, kemudahan OKU tak ‘dirampas’
Oleh Karim Sulaiman
2010/09/25
KURANGNYA kemudahan bagi orang kurang upaya (OKU) adalah antara halangan bagi penyertaan penuh golongan ini dalam masyarakat. Ada kalanya kemudahan itu ada, tetapi dirampas orang berupaya. Di sudut lain pula kemudahan disediakan tidak mengikut piawaian yang seterusnya tidak mesra OKU. Saya pernah membicarakan hal ini dulu, tetapi terpanggil menulisnya lagi selepas kerajaan pada Julai lalu menandatangani instrumen ratifikasi Konvensyen Mengenai Hak Orang Kurang Upaya. Konvensyen ini menggariskan lapan prinsip umum, termasuk sikap hormat dan hidup berdikari, tiada diskriminasi serta penyertaan penuh dan berkesan dalam masyarakat. Jelas, konvensyen ini membawa perubahan besar kepada kehidupan OKU negara ini. Itulah yang diharapkan.
Satu lagi yang saya kurang bersetuju dengan peraturan ‘untuk pemandu OKU saja’. Di banyak tempat, jika bukan OKU yang memandu, tidak dibenarkan meletak kenderaan di situ. Pelik, berapa ramai OKU boleh memandu. Saya sendiri tidak boleh memandu lagi. Jika tidak dibenarkan meletak kenderaan di situ dan terpaksa berjalan jauh, lupakan saja untuk keluar rumah.
Begitupun, ada juga tempat membenarkan pemandu yang membawa OKU meletak kenderaan di situ. Pada saya, orang ramai perlu menghormati hak OKU seperti, termaktub dalam konvensyen itu. Pihak berkuasa tempatan dan premis terbabit pula mesti menguatkuasakan undang-undang terhadap mereka yang mencabul hak OKU.
Baru-baru, ini saya menerima e-mel daripada seorang pembaca dari Johor Bahru, Johor yang mengadu laluan untuk OKU di Pusat Pemeriksaan Kastam, Imigresen dan Kuarantin, Johor Bahru diganggu peniaga yang meletakkan barang dagangan di situ. Keadaan itu menyukarkan golongan itu, terutama yang cacat penglihatan bergerak. Ini satu lagi contoh sikap tidak tahu menghormati hak orang lain.
Kita perlu mengakui banyak lagi kemudahan yang perlu disediakan untuk OKU supaya mampu berdikari serta bergerak cergas dan berkesan dalam masyarakat. Saya mengambil satu lagi contoh mudah, iaitu kemudahan lif. Di banyak negara, terutama maju, lif disediakan dengan kemudahan audio dan paparan elektronik. Bagi orang cacat penglihatan boleh mendengar pengumuman ke tingkat dituju. Bagi cacat pendengaran, melihat pada paparan elektronik.
Seperti yang saya katakan, kerajaan melakukan banyak perkara untuk menjamin kesejahteraan OKU. Namun, dasar dan peraturan itu, belum memadai kerana ia mesti diterjemah menjadi kenyataan. Tanggungjawab ini perlukan dilakukan semua pihak. Kita tidak mahu apabila Malaysia menjadi negara maju menjelang 2020, OKU masih pada takuk lama kerana kekangan ini. Kita juga berharap Bajet 2011 terus membawa berita baik bagi OKU seperti belanjawan lalu.
No comments:
Post a Comment